Alla inlägg under oktober 2014

Av Therese Bergsmo - 20 oktober 2014 13:25

Jag har lite smått börjat med ensamhetsträningen av Enya. Eller egentligen har den varit igång redan från första veckan, men utan att lämna henne... Jag brukar, när vi får hem en valp (det här är tredje valpen på lika många år, så tackterna sitter i ;) ) se till att den har en bra plats att ligga på där den har uppsikt över det mesta samt är lite i lugn och ro. När den lilla valpen ligger där och sover (djupt) så börjar jag första dagarna med att gå in i ett annat rum, sen tillbaka. Detta för att inte få en valp som hänger efter mig vart jag än går. Jag tror nämligen att om man får hunden att förstå att den kan ligga kvar på sin plats när man rör sig i huset så blir själva lämnandet så mycket enklare.

I början var det här riktigt jobbigt för Enya, hon reste upp och följde mig varje gång. Jag visade då att hon hade sin plats, hon la sig igen (hon var ju egentligen trött!) och efter en liten stund provade jag igen. Jag reste mig sakta, skyndade inte iväg som kan trigga något följa-efter-beteende. Sedan när hon såg att jag gick iväg men kom tillbaka så blev hon lugnare och lugnare, låg kvar i sin bädd. Då utökade jag tiden jag var i ett annat rum. Efter ytterligare tid lämnade jag henne inne och gick ut. Bara kort, kort som till soptunnan eller hämtade posten. Här var jag dock lite uppmärksam på om jag hörde henne gnälla eller skälla innan jag öppnade dörren igen. Om hon hade gjort det så hade jag aldrig öppnat, utan väntat tills hon hade slutat. Jag vill inte belöna (matte kommer tillbaka) när hon gnäller/skäller, utan komma tillbaka när hon är tyst. När jag väl kommer in igen så gör jag ingen affär av det alls, jag hälsar inte ens på hunden. Detta för att inte skapa en förväntning när jag kommer hem; nu blir det tjo och tjim, nu ska vi busa, leka, gosa. Utan jag vill kunna gå in i mitt hus utan att bli ner-riven av hundarna. Tänk att man kommer hem balanserandes med en tårta...

Nu har vi kommit så långt att jag lämnar henne någonstanns mellan 10-15 minuter. Som tur är har vi en liten dag-kompis-hund här på dagarna som jag då passar på att gå ensam-promenad med :D Tror han uppskattar det!

En jätteviktig sak när man ska börja med den här ensamhetsträningen är att man har en hund som fått kissat, ev bajsat och gått en liten promenad/haft en aktivitet så den är trött innan man lämnar den. Hundar har tydligen ingen tidsuppfattning så 1 minut eller 15 ska väl inte spela roll, men jag anpassar bortvaron efter hur länge hon klarar sig sovandes och utan att kissa inne.

Vilket leder in på det här med rumsrenhet... Jag kan inte påstå att hon är rumsren! Men det är långt ifrån hennes fel!! Det är jag som missar hennes små signaler att hon vill gå ut. Hon går mot dörren, men kommer man inte då direkt och tar ut henne så svansar hon iväg och kissar inne. Det är lätt att missa detta om man inte tittar på henne typ hela tiden, vilket ju är en omöjlighet! Men vi kommer komma dit; att hon är rumsren och kanske till och med kan säga till lite försynt att "nu är jag nödig!"

Vad gör vi annars? Jo, vi har mycket miljöträning och passar på att vara i nya miljöer när vi ändå har ärenden någonstanns. Som nu i helgen; vi behövde köpa saker på Jula. Åker då till Jula, går in i en zoo-affär och väger henne samt kollar lite papegojor och kaniner så hon får bli van vid olika ljud, lukter och rörelser. På zoo-affärer är det alltid mycket folk som vill hälsa och klappa en valp så det är utmärkt ställe! Sen stod jag utanför Jula och väntade medan Mats var inne och handlade. Då får Enya sitta still och bara vara, trots att det går massa folk förbi, en del rör sig konstigt eller bär på konstiga saker, dessutom stod vi nära vägen där massa bilar körde hela tiden. Utmärkt ställe att stå och kolla på utan att egentligen göra något med sin hund, hon ska bara lära sig slappna av.

Fick också tips av en vän om att göra detta i skogen, där är ju oftast en plats som är förknippad med nåt roligt. Det var lite större utmaning för Enya att bara vara i skogen i morse... Hon ville gärna busa, nosa, tugga osv. När hon blev tillräckligt frustrerad pep hon. Jag bara satt på en sten och låtsades inte om henne tills hon lugnade sig helt och då gick vi hemåt. Samma här; belöna (gå igen, därmed skoj!) inte förrän hon är lugn, då belönar man lugnet och det är det hunden kommer ihåg.

Förra veckan var vi på brukshundklubben och kollade. Det var lite hundar och människor som vi hälsade på. Några tränade och jag har märkt att Enya inte tycker om när andra hundar skäller så det var perfekt att någon tränade skall med sin hund! Vi kommer att återkomma på de här öppna träningarna de har, i början mest för att hon ska få vara där och känna av miljön längre fram för att träna tillsammans.

Hoppas ni har tålamod med mig att det blir olika långt mellan inläggen, allt beroende på om vi gör nåt eller om jag har lust att skriva :D

Kram, Therese

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards