Direktlänk till inlägg 30 september 2014

Ibland går det jättebra, ibland mindre bra... Plus Trött-weiler!

Av Therese Bergsmo - 30 september 2014 07:36

Det här med att bli rumsren kan fresta på mattes nerver ibland. Jag vill, såklart, att hon ska bli rumsren samtidigt vet jag att alla hundar blir det - förr eller senare. Och för att bli det mer förr än senare så försöker jag gå ut med henne så fort hon sovit, ätit, busat. Klassigt javisst! Men som igår, vi kom fullkomligt i otackt! Hon kissade inne, jag ser det (försent) och tar ut henne. Hon tycker det är en kul lekstund med matte, vilket det ju i och för sig var... Sen tröttnar vi och går in, inget kissa ute. Så händer nåt mer inne; bajsar, vilket hon faktiskt ALDRIG gjort! Matte tar ut liten valp och vi knatar runt, inte fasen händer något (i alla fall inte som jag hade tänkt; kissa, skita ute...).

Såhär höll vi på mest hela dagen, otackt och missar av mig. Men idag är en ny dag och vi tar nya tag. Det gäller att inte se misslyckanden när sånt här händer, bakslag kommer hela tiden. Då är det bara att lära sig av dem och göra annorlunda i fortsättningen.

En bra sak är att golvet blir städat, dock lite fläckvis, men ändå! :D

I helgen som var var vi till Barkarby och gick runt, på shoppingstället där. Vi satt på olika bänkar och kollade på folk, Enya är en typisk rottis och lägger sig ner när inget händer. Det är skönt att se att hon slappnar av, även i för henne nya miljöer med nya lukter och ljud. Många ville såklart hälsa på henne och hon är väldigt social och pussig, alla sa vilken fin hund hon är!



I Barkarby, ligger vid mina fötter och kollar folk.

Eftersom Hamilton (vår förra hund som vi tyvärr fick ta bort vid ett års ålder) hade problem med armbågarna och ev höfterna så är jag livrädd att Enya ska gå/röra sig för mycket. Läste någonstans om att en minut per vecka de är gammal är lagom i promenad, alltså 11 minuter nu. Vi kommer inte ens upp i det tror jag, utan koncentrerar oss på fritt i skogen. Hon får upptäcka skogen på egen hand; nosa, klättra lite, ta sig över små hinder osv. När vi går i skogen har jag inte Amber med, med risk att hon triggar igång lek och bus. Däremot tar vi en kvällspromenad med bägge hundarna i koppel. Promenad och promenad... Några minuter längs gatan.

Sen har vi små, små inlärningsstunder. De kan ta allt från 3 sekunder till nån minut, men vi gör de flera gånger om dagen. En annan sak som, i och för sig faller sig naturligt, är vila/ha tråkigt. Jag vet att när hon varit vaken nån timme drygt så är hon trött och då sätter jag mig still och inväntar att hon går och lägger sig, vilket hon gör. Läste nånstans att valpar växer när de sover, och att de behöver sova mycket. 16-20 timmar per dygn är inte ovanligt.



Halvvägs ur den rosa puffen (som egentligen Amber fått men inte ligger i... Enya älskar den!)



Ännu en puff-bild.


I soffan, bredvid mig.



Inknölad bredvid mig igen...



På rygg mot vedställningen...



Sover ute på altanen...



Vid soffan, oftast ligger hon mer eller mindre under soffan. Vi får se hur länge till....



Här hade hon möblerat om puffen och lagt mot bia-bädden och somnat...




Visst är hon underbart söt!! <3



Sötnosen i skogen!

Kram, Therese

 
 
Ingen bild

Cecilia

30 september 2014 22:19

Jättekul att läsa din blogg. Låter som våra dagar med Mollie.Vi försöker mest gå/leka i skogen och inga direkta promenader på asfalt. Mollie är inte heller riktigt rumsren, någon olycka per dag, inte idag dock:)

 
Team Myrottis

Team Myrottis

1 oktober 2014 08:47

Hahaha!!! Och jag känner igen det där kisseriet. Vilka härliga tider. Nu är ju fralls förbi det men jäkla vilken tid det tog med henne. Alla hanarna har varit så mycket lättare och snabbare...

Underbara bilder på en bedårande liten sessa. Vill bara krama!!! :) ha det gott!

http://www.myrottis.wordpress.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Therese Bergsmo - 23 december 2014 12:35


vi vill önska er alla en riktigt God Jul! Amber, Enya, Mats & Therese ...

Av Therese Bergsmo - 11 december 2014 13:42

Herregud vad länge sen jag uppdaterade, sorry! Livet som matte i den här familjen är lite tufft just nu, eller har varit ett tag... Enya har haft lite knepig mage till och från, något som jag enbart skyller på allt skit hon ska äta ute. Vi har fol...

Av Therese Bergsmo - 20 oktober 2014 13:25

Jag har lite smått börjat med ensamhetsträningen av Enya. Eller egentligen har den varit igång redan från första veckan, men utan att lämna henne... Jag brukar, när vi får hem en valp (det här är tredje valpen på lika många år, så tackterna sitter i ...

Av Therese Bergsmo - 24 september 2014 08:23

Ja, ungefär så kan man väl sammanfatta Enyas senaste dagar. I lördags var vi till Djurgården och gick, parkerade vid Junibacken och tog oss till Gröna Lund. Enya blev såklart buren en hel del! Vi vill inte överanstränga hennes små tassar, även om hon...

Av Therese Bergsmo - 18 september 2014 16:07

Den lilla valpingen var billig igår vill jag lova! Först rullade hon sig i skit & sen bet hon sönder en lamp-sladd... Vi går ju promenader i skogen bakom huset varje dag & jag har sett att Enya är en liten rullare. Vid flera tillfällen har hon slä...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
September 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards