Direktlänk till inlägg 16 september 2014

Tiden springer iväg!

Av Therese Bergsmo - 16 september 2014 08:07

Här är det full rulle på dagarna, och nån natt då och då ;-)

Enya är en helt underbar liten tjej, hon lär sig snabbt och är väldigt go och pussig. Hon är modig, nyfiken och ibland (såklart) lite osäker på nya saker. Men med hjälp av stöd från oss och lite godis så löser vi många nya grejer. Jag stod häromdagen och stoppade in godisar i däck-spåren på en motorcykel som var jätteläskig som hon skällde ut efter noter. Men med hjälp av mig och godis så snurrade hon runt hela motorcykeln som om det inte var något som helst farligt. Jag antar att man ser lite knepig ut när man står och klappar en motorcykel på däcken men det bjuder jag på för att Enya ska bli van vid nya grejer!

Vi har börjat ta längre turer med bilen och det går kanon! Hon piper lite i början, men säger inget sedan. Dessutom verkar hon inte vara åksjuk!!! Det var jättejobbigt med Hamilton, man behövde räkna timmar från mat till bilåka för att slippa sanera bilen. Enya fick igår ta en tur i bilen strax efter lunch och inte en enda kula kom upp (Y)

Vi tränar lite smått på sånt som är bra att kunna. Det är en sån bra ålder att hålla på för de är läraktiga och VILL! Hon känns lättlärd och har redan lärt sig sitt, ligg och skall. Jo, tass också! Inte klockrent varje gång, men med stor entusiasm :D Det gäller bara att ha gott godis, kulorna hon äter varje dag är inte särskilt intressant att använda vid ny-ilärning - då går hon därifrån!

Nätterna går väldigt bra, om vi varit ute på en liten promenad innan sängdags. Har vi inte gjort det blir det ut och kissa mitt i natten... Så där har vi lärt oss något, den hårda vägen! Härommorgonen sov hon ända till halv sju och det var skönt för oss alla! Annars är det runt 5-5.30 som är normal uppgångstid...

Vi var ute med båten i helgen. Vi har varit ner till båten tidigare och bara suttit och bryggseglat med henne, det gick jättebra; hon bara la sig ner och sov på durken. Nu i helgen började vi med att sitta i båten en stund innan vi gav oss ut för att hon skulle vänja sig lite. Men det hade vi inte behövt! När väl båten var igång och hon låg på plats bredvid mig så somnade hon nästan direkt och sov hela tiden, trots att det guppade och lät.

Vi försöker träffa en del folk och vara på nya platser så hon vänjer sig tidigt. Jag upplever henne som en typisk rottis som lägger sig ner och vilar när inget speciellt händer; en tydlig på och av knapp!

Nu lite bilder;



Typisk rottis-stil att ligga på rygg!



I buren i bilen.
"Låt mig sova vidare!"



Under soffan är utmärkt att sova, än så länge... Snart kommer hon komma in men inte ut!



I båten, men huvudet på mitt ben. Sen somnade hon!



En lite rolig bild från igår; Enya sitter på vattenskålens kant och äter middag... Tur jag har en stabil vattenskål!

Apropå vattenskål; när vi var i båten och Enya låg på durken och sov skulle hon lägga upp huvudet på något och fann då den lilla vattenskålen vi hade med. Hon la huvudet där, halvsovandes, och vips så tippade den och hela hakan blev blöt. Hon såg väldigt förvånad ut!

Det var lite om de senaste dagarna!

Kram, Therese

PS Tack för alla kommentarer, jag blir jätteglad!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Therese Bergsmo - 23 december 2014 12:35


vi vill önska er alla en riktigt God Jul! Amber, Enya, Mats & Therese ...

Av Therese Bergsmo - 11 december 2014 13:42

Herregud vad länge sen jag uppdaterade, sorry! Livet som matte i den här familjen är lite tufft just nu, eller har varit ett tag... Enya har haft lite knepig mage till och från, något som jag enbart skyller på allt skit hon ska äta ute. Vi har fol...

Av Therese Bergsmo - 20 oktober 2014 13:25

Jag har lite smått börjat med ensamhetsträningen av Enya. Eller egentligen har den varit igång redan från första veckan, men utan att lämna henne... Jag brukar, när vi får hem en valp (det här är tredje valpen på lika många år, så tackterna sitter i ...

Av Therese Bergsmo - 30 september 2014 07:36

Det här med att bli rumsren kan fresta på mattes nerver ibland. Jag vill, såklart, att hon ska bli rumsren samtidigt vet jag att alla hundar blir det - förr eller senare. Och för att bli det mer förr än senare så försöker jag gå ut med henne så fort ...

Av Therese Bergsmo - 24 september 2014 08:23

Ja, ungefär så kan man väl sammanfatta Enyas senaste dagar. I lördags var vi till Djurgården och gick, parkerade vid Junibacken och tog oss till Gröna Lund. Enya blev såklart buren en hel del! Vi vill inte överanstränga hennes små tassar, även om hon...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
September 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards